Manieren om uw kind te steunen bij het sporten


Op basis van sportpsychologisch onderzoek naar ouderschap, zijn hier een aantal manieren waarop u uw kinderen kunt ondersteunen bij het sporten. Deze strategieën zijn van toepassing tijdens de kindertijd en adolescentie, maar zijn vooral belangrijk voor kinderen tussen de 10 en 15 jaar. Als u een sportouder bent, onthoud dan één gouden regel: consistentie is van cruciaal belang. Wees consistent in uw gedrag en woorden. Inconsistentie schept verwarring.

Bron: www.tennisdoek.nl

Biedt emotionele steun

Dit verwijst naar het geven van onvoorwaardelijke liefde. Het is vooral belangrijk in moeilijke of stressvolle tijden. U bent de nummer één bron van emotionele steun voor uw kinderen in de sport. Ze hebben iemand nodig om naartoe te gaan. Emotionele steun moet onvoorwaardelijk zijn en niet afhankelijk zijn van hoe goed u denkt dat uw kind speelt of meedoet. Een goed voorbeeld van emotionele steun bieden is door naar elke tennis wedstrijd te gaan en misschien zelfs een winddoek voor tennis te laten maken. Met een winddoek voor tennis laat u duidelijk zien waar u staat aan uw kind tijdens de wedstrijd. 

Benadruk inspanning en persoonlijke verbetering boven resultaat

Wanneer u teveel nadruk legt op winnen en verliezen (dit zijn uitkomsten), kunnen uw kinderen angstgevoelens en zelfs verminderde motivatie ervaren om betrokken te blijven bij sport. Het is beter om te focussen op inspanning en persoonlijke verbetering. Uw kinderen helpen begrijpen dat u het belangrijk vindt dat ze hun best doen boven alles, en versterken wanneer ze beter worden, is erg belangrijk, vooral als ze jong zijn en nog leren hoe ze moeten concurreren.

Bevorder onafhankelijkheid

Het is prima om sterk betrokken te zijn bij de sport van uw kinderen, maar het bewijs suggereert dat een hoge betrokkenheid in evenwicht moet worden gebracht met het geven van autonomie en onafhankelijkheid aan kinderen. U kunt grenzen stellen, maar geef uw kinderen binnen deze grenzen enige vrijheid en onafhankelijkheid.

Een grens kan bijvoorbeeld uw kind vertellen: “Je moet altijd voorbereid zijn op oefeningen”, en de onafhankelijkheid kan zijn: “Je bent verantwoordelijk om ervoor te zorgen dat je je uitrusting en water hebt.” Zoals uw kinderen laten zien dat ze persoonlijk verantwoordelijk kunnen zijn, kunt u experimenteren om ze meer vrijheid te geven.