Beter worden in hardlopen met deze tips


Als beginnend hardloper wil je natuurlijk het liefst zo snel mogelijk beter leren lopen. Dat kan door aan je techniek te werken en regelmatig een rondje hard te lopen. Maak niet de fout om je in te schrijven voor een race en dan pas te beginnen met trainen. Het risico is levensgroot dat je jezelf teveel pusht en geblesseerd raakt. Het is beter om voorzichtig te beginnen met hardlopen en de afstand en loopfrequentie voorzichtig op te bouwen. Voor begeleiding kun je het beste gaan trainen bij een ervaren trainer.

Goede hardloopschoenen

Hardloopschoenen zijn super belangrijk bij het hardlopen. Die geven niet alleen steun op de ondergrond, maar helpen ook om eventuele afwijkingen bij het lopen te compenseren. Een van de bekendste afwijkingen is pronatie. Dat wil zeggen dat je te ver door je enkel zakt bij het neerzetten van de voet. Dat kan aan de binnenzijde en aan de buitenzijde van de enkel zijn. Kies in dat geval bij trailrunstore.com voor hardloopschoenen die dat effect compenseren. Je kan voor extra snelheid tegenwoordig ook gebruik maken van hardloopschoenen met een foam zool. Daardoor krijg je een duwtje in de rug bij elke stap die je zet.

Oefeningen voor de juiste techniek

Er bestaan allerlei oefeningen waarmee je de techniek van het hardlopen verbetert. Veel van deze oefeningen doe je tijdens het lopen, maar er zijn ook oefeningen die je thuis kunt doen. Een hele bekende is de Hundred-Up. Die is al 150 jaar oud en bestaat uit het 100 keer per dag een gecontroleerde knie oefening doen. Dit is een methode waarmee je sneller leert lopen, ook als je geen tijd hebt om vaak buiten te trainen.

Ademhalen en kramp

Voor hardlopen heb je veel zuurstof in je bloed nodig. Daarom is één van de tips om zoveel mogelijk door je neus te ademen. Uit onderzoek blijkt, dat je dan 20 procent meer zuurstof opneemt dan bij door de mond ademen. Een truc om kramp onderweg snel te verhelpen is het drinken van augurkensap, ofwel het sap van een zure bom. Lekker is het niet, maar het werkt beter dan water drinken. De kramp vermindert al binnen 2 minuten na het drinken.